Podden om att ta körkort i Västerås

Missa inte vår personliga och lättsamma podcast om hur det är att ta körkort. Hur förbereder du dig? Vill du köra manuell eller automatväxlad bil? Är det en fördel att köra mycket hemma? Hur förbereder man sig inför en uppkörning? Du får svar på många av dina frågor i någon av de fem avsnitten, så missa inte att lyssna.

Avsnitten spelades in under våren 2017 tillsammans med eleven Jakob Svärd (läs hans berättelse om körkortet här). Tänk på att en del av informationen kan vara inaktuell då trafikregler ändras och uppdateras med ojämna mellanrum. Körkortspodden är Sveriges äldsta podcast om just körkort och vi kommer förhoppningsvis återkomma till den i framtiden för att fylla den med fler, intressanta historier.

Del 1 - Trafikskolan

Varför blir man trafiklärare? Hur går det till? Vem är trafikskolan till för? Ska man köra privat eller med trafikskola? Personliga reflektioner och svar på många funderingar.

Lyssna på första delen

Del 2 - Första gången

Första gången i bil, hur känns det? Ska du välja automat eller manuellt växlad bil? Plötsligt blir det väldigt mycket att hålla reda på och man inser hur lite man kanske förstod av trafiken innan man påbörjade sin körkortsutbildning. Här får du många tips om bilkörning.

Lyssna på andra delen

Del 3 - Körkortsteori

När ska man läsa teori? Hur viktig är teorin egentligen och kan man välja vilken teoriapp som helst? Glömmer man bort teorin så fort man skrivit provet?

Lyssna på tredje delen

Del 4 - Risker

Hur hanterar man riskerna i trafiken? Är man färdig förare när man klarat uppkörningen eller lär man sig hela livet? Hur hanterar man elever som varit med om en olycka och nu vill försöka ta körkort?

Lyssna på fjärde delen

Del 5 - Förarprovet

Dags för uppkörning och teoriprov! Vad ska man tänka på? Hur beter man sig efter att körkortet är avklarat? Hur gick det till när trafiklärarna tog körkort?

Lyssna på femte delen

Spotify eller iTunes?

Podden finns på Spotify om du hellre lyssnar där. Klicka här för att komma dit direkt.
Vill du hellre lyssna i iTunes kan du klicka här.