Introduktionskurs

För att få övningsköra bil privat måste både du och din handledare gå en introduktionskurs. Naturligtvis bör du gå hos en STR-ansluten trafikskola för att försäkra dig om en så relevant och säker utbildning som möjligt.

Introduktionsutbildningen skall med nollvisionen som grund ge blivande handledare och elev vägledning inför den privata övningskörningen. Den skall även bidra till en effektiv körkortsutbildning samt främja trafiksäkerheten såväl under som efter körkortsutbildningen.

Tidigare kallades detta handledarkurs eller handledarutbildning men sedan några år har utbildningen det mer passande namnet introduktionsutbildning då både handledare och blivande körkortstagare går kursen.

Tänk på att du inte behöver gå en introduktionskurs för att övningsköra med mc.

Ska du vara handledare?

Du måste ha fyllt 24 år.

Du ska ha ett giltigt körkort utfärdat av en stat inom EES, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.

Om körkortet inte är svenskt måste du skicka med en handling som visar att körkortet är giltigt och att du uppfyller kraven för att bli godkänd handledare.

Du ska ha giltig ID-handling med dig till kursen.

Du har gått en introduktionsutbildning för senast fem år sedan (om övningskörningen gäller behörighet B).

För elever

Du måste ha fyllt 15 år och 9 månader.

Du ska ha giltig ID-handling med dig till kursen.

Avbokningsregler

Av/ombokning måste ske 24 timmar innan kursstart annars debiteras full avgift. Vid sen ankomst till utbildningen har läraren rätt att avvisa deltagare och ta ut full debitering.

Var håller vi introduktionskurs?

I Västerås hålls kursen i våra lokaler på Fallhammargatan 3B.
Parkering är tillåten på alla P-platser i området som saknar reservation. Betalning av parkering sker i AIMO-appen.
Observera att våra reserverade parkeringsplatser är för våra övningsfordon.

I Kungsör hålls kursen i våra lokaler på Drottninggatan 9A.
Gratis parkering finns vid Coop.

Vill du gå kursen?

Halva priset under mars månad på vissa datum. Se respektive ort för lediga platser under menyn "Kurser" i e-shopen!