Intensivkurs MC

Varför intensivkurs på mc?

Detta är ett snabbt och effektivt sätt att ta sitt körkort om man har möjlighet att vara ledig under en kortare period. Vi tar fram en anpassad utbildning som passar dig så bra som möjligt och vi planerar och bokar in alla dina körlektioner samt riskutbildningar redan vid inskrivningen. Optimalt är att du läser in teorin under vinterhalvåret så kan du sen fokusera på körningen när våren kommer.

Körkortstillstånd

Innan vi kan börja planera in intensivutbildningen måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Tänk på att söka i god tid innan du planerar att påbörja din utbildning. Tänk på att du måste göra detta oavsett om du har körkort för bil eller ej. Kontakta oss om du behöver hjälp med detta.

Är du osäker på vilken mc-klass du vill ta körkort för kan du läsa om klasserna här.

Individuellt

Alla våra elever får individuell och personlig utbildning av erfaren lärare och lämnas aldrig ensamma för att på egen hand köra runt. Detta är det mest effektiva sättet att bli en säker förare och få ut så mycket som möjligt av sin utbildning.

Teoriprov

Teorin kan du läsa parallellt som du kör men ofta har våra elever läst in teorin under vintern för att vara väl förberedda för teoriprovet när dagen kommer. Tänk på att du måste ha genomfört båda riskutbildningarna innan du får skriva provet.

Teoriprovet är ungefär lika som det för bil, förutom en del mc-specifika frågor. Du har 50 minuter på dig att svara på 70 frågor (varav 65 räknas på provet). Provet gör du på Trafikverket. Tänk på att vara där i god tid för att bli fotograferad och visa upp legitimation.

Körprov

Prov bokar vi in i samråd med dig. Uppvärmningslektion, mc-lån till prov och Trafikverkets provavgifter tillkommer utöver kursavgiften. Du måste vara godkänd och säker förare för att vi ska skicka dig till prov.

Boende

Behöver du boende så kan vi hjälpa dig med att hitta det till bästa möjliga pris oavsett om du vill bo på hotell, vandrarhem eller i lägenhet.

Vilket paket ska jag välja?

Låt inte dagens problem bli morgondagens huvudvärk. Vår lärare har lång erfarenhet av att utbilda på mc och vet vad som krävs.

Kort intensivkurs ca. 1 vecka

För att gå denna kurs bör du ha goda förkunskaper för att klara av utbildningen. Vi vill att du ska kunna växla obehindrat och manövrera motorcykeln utan problem i trafik. Vi lägger upp kursen på 1-2 veckor i samråd med dig.

Vi rekommenderar vårt Medium-paket

Intensivkurs 2-3 veckor

Har du noll eller bara lite förkunskaper så behöver du mer tid för att öva så du blir säker både i trafik och på banorna (låg- och högfart). Du behöver också tid till reflektion och återhämtning.

Vi rekommenderar vårt Large-paket

Ibland behöver man mer tid...

Det kanske var svårare än du trodde eller så passade inte intensivkursen dig. Ingen fara! Vi tänker om och gör en ny planering så du känner dig säker och nöjd!