Stegen till att ta körkort

1. Körkortstillstånd

Du börjar med att ansöka om ett körkortstillstånd. Du ansöker enkelt hos Transportstyrelsen och det kostar ingenting. Det obligatoriska syntestet kan du göra hos oss mot en avgift. Väljer du att göra det hos en optiker, se till att de skickar in synintyget till Transportstyrelsen.

2. Inskrivning

När du har fått ditt körkortstillstånd (giltigt i 5 år) kan du skriva in dig på trafikskolan. Här hjälper vi dig med att planera din utbildning samt ger dig stöd och råd i hur du bäst tar ditt körkort.

3. Köra privat

Vill du övningsköra privat måste du gå en introduktionsutbildning. Tänk på att din handledare också måste ha genomfört samma utbildning. Ett handledartillstånd är giltigt i fem år, sedan måste det förnyas.

4. Läsa teori

Parallellt med körningen så läser du också teori. Har du köpt något av våra paket ingår e-bok och övningsfrågor för att kunna göra tester via nätet. Du får också 2 enskilda teorilektioner med en trafiklärare. Din lärare håller alltid uppsikt över dina resultat och ger dig det stöd du behöver för att uppnå de mål som krävs för att få skriva kunskapsprovet.

5. Riskutbildningar

Innan du utför kunskapsprovet och körprovet måste du har genomgått riskutbildningarna som består av två olika kurser - riskettan och risktvåan. Riskettan kan göras när som helst under utbildningen medan risktvåan (halkbana) görs i slutet.

6. Teoriprovet

Vid bokning av prov kan du välja om du vill boka teoriprov själv eller via skolan. Du måste alltid genomföra ett kunskapsprov först och detta måste vara godkänt innan du får köra upp. Ett godkänt teoriprov för B-körkort är för närvarande giltigt i fyra månader.

7. Uppkörningen

Körprovet genomförs i trafikskolans bil om det är vi som bokar provet. Väljer du att boka ditt prov själv så genomför du körprovet i Trafikverkets bil. Vill du kan din lärare följa med i bilen under uppkörningen.

Vår uppgift är att utbilda dig så att du blir en så säker och ansvarsfull förare att du uppfyller kraven i Trafikverkets kursplan, vi ställer därför höga krav på dig innan du får göra dina prov. Du lär dig även att köra på ett ekonomiskt och miljövänligt sätt.